Nieuwsbrief

Zeesterrenfeest

U komt toch ook! Donderdag 20 juli, 17.00 uur tot 20.00 uur! Hapjes en drankjes, optredens van kinderen, springkussens en voetbal voor kinderen die zich daarvoor hebben opgegeven.

Een nieuw speeltoestel

Spel en beweging is belangrijk! Om tegemoet te kunnen komen aan meer uitdaging voor kinderen in de midden- en bovenbouw willen we graag een speeltoestel aanschaffen waar kinderen kunnen klimmen, klauteren en balanceren. Een voorbeeld van een dergelijk speeltoestel ziet u hiernaast. De Ouderraad heeft het initiatief genomen om tijdens het Zeesterrenfeest een actie te organiseren. Naast de begroting van school willen zij extra geld ophalen om onze droom voor kinderen te kunnen realiseren. Houd u de QR-codes in de gaten?

Blink Wereld

Het werken met thema’s tijdens de Kinderboekenweek en vooral ons jaarthema, zoals het afgelopen jaar over Zuid-Amerika maakten ons duidelijk, dat leerkrachten en kinderen deze manier van werken erg waarderen. Het enthousiasme van de kinderen en vooral de manier van werken was voor ons aanleiding om te kijken of we de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek het hele jaar op thematische wijze kunnen aanbieden. De afgelopen twee jaar hebben we tijdens een intensief proces programma’s bestudeerd en bekeken om te bepalen welk thematisch programma het best bij onze visie past. Onder begeleiding van een onderwijs-adviesbureau hebben we uiteindelijk gekozen voor Blink Wereld. 

Deze methode is gebaseerd op onderzoekend, ontdekkend en ontwerpend leren. De 21e eeuwse vaardigheden, zoals samenwerken, kritisch denken en informatievaardigheden, komen in dit programma uitgebreid aan bod. Blink Wereld is erop gericht om kinderen nieuwsgierig te maken naar de wereld en ze vooral veel zelf te laten ervaren en ontdekken. Wanneer kinderen zelf actief bezig zijn, krijgt de leerstof meer betekenis en onthouden ze het beter. Ze krijgen hierdoor een goede kennisbasis mee en ontwikkelen de vaardigheden die ze in het voortgezet onderwijs en in hun latere leven nodig gaan hebben. 

In groep 3 werken we nu al thematisch met het programma van Lijn 3, maar sluiten waar mogelijk aan bij de thema’s van Blink. In groep 4 staat het zelf doen en ontdekken centraal. Elk thema bestaat uit vier lessen, waarvan de vierde les een ‘maak-les’ is. Elk thema wordt afgesloten met een korte quiz: hiermee wordt herhaald wat in de lessen ervoor aan bod is gekomen. Bij alle thema’s is apart aandacht voor de opbouw van woordenschat.  

Vanaf groep 5 werken de kinderen van vakantie tot vakantie aan vijf grote thema’s over de wereld, waarin de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuur, techniek en burgerschap geïntegreerd aan bod komen. Na een gezamenlijke introductie van het thema, volgen er vier lessen waarin zowel kennis als vaardigheden aan bod komen. Daarna werken leerlingen aan een onderzoeksvraag en krijgen ze de ruimte om zelf te onderzoeken, informatie te zoeken en verwerken over onderwerpen binnen het thema die ze interessant vinden. Dat werken aan een eigen onderzoek kan zelfstandig, in tweetallen of in groepjes. Bij elk thema werken ze naar een gezamenlijk eindproduct toe.  

In de laatste week van de vakantie krijgen we een starttraining aangeboden en gedurende het gehele jaar worden we begeleid om optimaal met het programma te kunnen werken. We kijken er naar uit om het komend schooljaar te starten met Blink. 

Vakanties en studiedagen schooljaar 23/24


Herfstvakantie: 21 oktober t/m 29 oktober 
Kerstvakantie: 23 december t/m 7 januari 
Voorjaarsvakantie: 17 februari t/m 25 februari 
Goede vrijdag 29 maart  
Tweede Paasdag: 01 april  
Meivakantie: 27 april t/m 10 mei 
Hemelvaart: 09 mei 
Tweede Pinksterdag: 20 mei
Zomervakantie: 20 juli t/m 01 september 
Studiedagen
Maandag 30 oktober
Woensdag 06 december 
Maandag 05 februari 
Vrijdag 16 februari 
Vrijdag 21 juni 
Maandag 24 juni 
Vrijdag 19 juli 

Belangrijke data

17 juli Musical groep 8B

18 juli Musical groep 8A

20 juli Zeesterrenfeest

20 juli Laatste schooldag

04 sep Eerste schooldag schooljaar 23/24