Nieuwsbrief

Een goed begin

Goed begin is het halve werk! Inmiddels zijn we alweer drie weken hard aan het werk op school. En zijn we in alle groepen gelukkig goed gestart!  Het betreden van de school is al een feestje op zich! In de vakantie hebben professionele schilders de entree en twee gangen op de begane grond in de kleuren van het logo geschilderd. Een prachtig resultaat wat bij binnenkomst meteen een warm en welkom gevoel geeft. 

Berichtje van de OR

De vakantie is weer voorbij, de kinderen zijn alweer lekker aan de slag. Dus de ouderraad gaat ook weer aan de slag.  

De eerste activiteit voor de OR (schoolreisje) komt er al aan. De voorbereidingen zijn vorig schooljaar al gestart en de laatste online vergadering met de leerkracht is reeds geweest. Alle laatste puntjes zijn gecheckt en verdeeld. Wie doet de boodschappen? Welke ouder gaat er met de auto met de spullen en EHBO-koffer achter de bus aan? Hoeveel begeleiding gaat er per klas mee? Wie checkt de vertrek- en aankomsttijden van de bussen? Nu alleen nog de exacte aantallen doorgeven en we kunnen op schoolreisje. Wij hebben er al veel zin in en duimen voor mooi weer.  

De Sinterklaas werkgroep is gevormd en ook voor deze activiteit is de eerste vergadering reeds gepland. Achter de schermen is de OR actief met als doel de verschillende activiteiten voor de kinderen zo goed mogelijk te organiseren en leerkrachten te ondersteunen.

De Ouderraad iets voor U?

Na het vertrek van een aantal leden, zijn er gelukkig nieuwe enthousiaste ouders aangesloten. Echter vele handen maken licht werk. Nieuwe leden zijn altijd welkom.  Meld je aan, vraag om meer informatie. (ouderraad@de-zeester.nl) of kom een keertje kijken bij de vergadering. De eerstvolgende vergadering is op 5 oktober. 

Een nieuw gezicht

Juf Natasja is als onderwijsassistent ons team komen versterken. Zij volgt op dit moment het laatste jaar van de PABO-opleiding, Natasja komt in bijna alle groepen om op bepaalde momenten de leerkracht te ondersteunen. Wij zijn zeer blij met de komst van Natasja en wensen haar heel veel plezier op De Zeester. 

Leerkrachtentekort 

Veel scholen zijn het schooljaar gedwongen gestart met een tekort aan leerkrachten en men verwacht, dat dat tekort tot de jaren dertig nog zal toenemen. Een vaste leerkracht voor een groep lijkt in de toekomst nog nauwelijks haalbaar. Ik krijg nogal eens de vraag of wij ook last hebben van dat leerkrachtentekort. Zolang er geen klassen thuis zitten lijkt het namelijk wel mee te vallen. Gelukkig hebben wij de formatie op orde en kunnen we elke groep het onderwijs bieden met een bevoegde leerkracht. Toch zijn ook wij gedwongen om bij ziekte of afwezigheid van een leerkracht dit intern op te lossen.  

Als we vooruit weten of een leerkracht afwezig is vanwege studie of een ziekenhuisbezoek dan kunnen we een beroep doen op een vakdocent vitaliteit. Deze speciallist geeft dan een deel van de dag les in drie groepen waardoor er telkens een leerkracht beschikbaar is om instructie voor de kernvakken te geven aan de groep waarvan de leerkracht afwezig is. 

Wordt een leerkracht in de avond ziek en meldt hij/zij zich in de ochtend af dan moeten we dat dus intern oplossen. Deze eerste drie weken hebben we reeds zeven dagen intern de afwezigheid van een leerkracht opgevangen. Dat vraagt niet alleen flexibiliteit van de persoon die de groep opvangt, maar door het schuiven van inzet en taken van het hele team. Tot nu toe lukt het nog steeds om een andere leerkracht extra terug te laten komen, of door het schrappen van ondersteuning in een andere groep de leerkracht voor de afwezige leerkracht te laten invallen. Dat betekent in de praktijk wel, dat het werk van die persoon blijft liggen en in de avonduren of zelfs in het weekend moet worden ingehaald. Dat is niet oneindig vol te houden. Wij doen er alles aan om te voorkomen dat we groepen naar huis moeten sturen, maar soms zal dat (hoe spijtig ook) niet anders kunnen. 

Startgesprekken 

Vanaf 2 oktober staan de startgesprekken gepland voor de groepen 1 t/m 7. U kunt zich hiervoor inschrijven via Parro. Het doel van deze gesprekken is om nader kennis te maken en de eerste ervaringen in het nieuwe schooljaar uit te wisselen. Vragen die wellicht ter sprake kunnen komen zijn: Wat heeft uw kind nodig om zich prettig te voelen in de klas en zich goed te kunnen ontwikkelen? Wat moet de leerkracht volgens u echt weten over uw kind? Hoe ervaart uw kind school en de huidige klas? Welke verwachtingen heeft u als ouder voor dit schooljaar? We kijken ernaar uit u allemaal te spreken.