Nieuwsbrief

Nieuwe toetsen met Leerling in beeld

Wellicht heeft u van uw kind al vernomen dat we de Cito-toetsen dit schooljaar digitaal afnemen. De vorige LVS-Citotoetsen zijn niet meer beschikbaar, waardoor scholen gedwongen waren om naar een nieuw leerlingvolgsysteem uit te kijken. Wij hebben ervoor gekozen om bij het Cito-instituut te blijven en het nieuwe programma Leerling in beeld aan te schaffen.  De toetsen Rekenen-wiskunde, begrijpend lezen en spelling zijn adaptief. Kinderen maken in het begin een aantal basisvragen, waarna het programma bepaalt of het vervolg van de toets in moeilijkheidsgraad wordt aangepast. De toetsen zijn korter en de opgaven bij Rekenen-wiskunde minder talig.  

Groei centraal

Het nieuwe programma biedt naast de vernieuwde toetsen ook nieuwe rapportages en overzichten. In één oogopslag is te zien hoe een leerling is gegroeid, hoe een groep ervoor staat of hoe de groei op schoolniveau is? Tijdens de studiedag van 3 februari gaan we zoals gebruikelijk alle toetsen analyseren. Tijdens de rapportgesprekken zullen we op individueel niveau terugkomen op de opbrengsten en de resultaten bespreken.

Het nieuwe programma biedt naast de vernieuwde toetsen ook nieuwe rapportages en overzichten. In één oogopslag is te zien hoe een leerling is gegroeid, hoe een groep ervoor staat of hoe de groei op schoolniveau is?  
Tijdens de studiedag van 3 februari gaan we zoals gebruikelijk alle toetsen analyseren. Tijdens de rapportgesprekken zullen we op individueel niveau terugkomen op de opbrengsten en de resultaten bespreken. 

Voorleesontbijt

Volgende week woensdag 25 januari organiseren we het voorleesontbijt op De Zeester! De kinderen mogen dan in pyjama naar school en nemen een lekker ontbijtje mee. Gezien de kou mogen de kinderen ook hun pyjama over hun kleding aandoen of mee naar school nemen en in de klas hun pyjama aantrekken. De leerkrachten lezen tijdens het ontbijt voor. 

Voorlezen draagt bij tot een beter taalgevoel en taalbegrip. Kinderen leren ook beter luisteren en trainen hun concentratievermogen. Bovendien draagt voorlezen bij tot een fijne relatie tussen ouder en kind. Voorlezen is niet alleen voor de jongste kinderen van belang. Ook oudere kinderen  vinden het leuk om voorgelezen te worden en is ook voor hen leerzaam en zeer aan te bevelen.  

Voorleestips

  • Voorlezen is leuk voor elke leeftijd. 
  • Bekijk en bespreek samen de kaft, de titel en de illustraties. 
  • Laat stiltes vallen, waarin je kind kan vertellen, je vragen kan stellen of voorspellen hoe het verhaal zal aflopen. 
  • Vergroot de woordenschat; boeken staan vol woorden die je niet gebruikt in dagelijkse gesprekken, maar samen de betekenis kan bespreken. 
  • Praat na over de boeken. Zo oefent het kind zijn woordenschat, te reflecteren en samen te vatten. 

Bekende gezichten

We zijn erg blij dat zowel juf Marlies als juf Karin van de Arboarts weer een begin mogen maken met hun re-integratie op school. Beiden komen op voorschrift van de arts (zoals dat zo mooi heet) ‘wennen” aan de werkvloer. Juf Karin mag zelfs al elke dag een moment met groepjes kinderen werken. We zijn erg blij om beiden weer op school te mogen verwelkomen.

Belangrijke data

Ma 23 jan: Toets periode 2 Wo 25 jan: Voorleesontbijt
Vrij 03 feb: Studiedag  

Het team van De Zeester wenst iedereen een heerlijk weekend!