Nieuwsbrief

De groei van elke leerling in beeld

Om de ontwikkeling van leerlingen goed te kunnen volgen is elke school verplicht een leerlingvolgsysteem te gebruiken. Cito LVS 3.0 is na dit schooljaar niet meer beschikbaar waardoor we besloten hebben dit jaar over te stappen op een nieuw systeem. We hebben gekozen voor Leerling in beeld en hebben daar de afgelopen periode de toetsen mee afgenomen.

De (objectieve) LVS-toetsen helpen de leerkracht een nog beter beeld te krijgen. Ze laten zien waar iedere leerling staat in zijn of haar ontwikkeling, waar een kind goed in is en waarin hij of zij zich nog verder kan ontwikkelen. Ook geven de rapportages aan hoe het gaat met de hele groep en de school. Dit ondersteunt ons weer in het maken van beslissingen over het onderwijsaanbod.

Verschil tussen de methodetoetsen en de LVS-toetsen?

De methodetoetsen zijn bedoeld om vast te stellen of de leerling de lesstof van het afgelopen blok voldoende beheerst.  De LVS-toetsen hebben een ander doel: het brengt de vaardigheid en de groei van de leerling in beeld. De LVS-toetsen zijn methode-onafhankelijk en horen dus niet bij een lesmethode. De toetsen worden slechts twee keer per schooljaar afgenomen. Een toets van Leerling in beeld toetst dus leerstof wat al langer geleden is aangeboden en niet alleen de stof die in de lessen van de afgelopen periode aan bod zijn gekomen zoals bij een methodetoets. Om een beeld te krijgen van hele sterke leerlingen worden er ook opgaven in Leerling in beeld getoetst die nog niet in de methode aan bod zijn geweest en boven de gemiddelde moeilijkheid uitstijgen. Het is daarom logisch, dat veel leerlingen op een methodetoets beter scoren dan op een LVS toets.

De uitslag van de toets

De uitslag van een toets wordt omgezet in een vaardigheidsscore.  Met deze score kunnen we de groei van de leerling goed in beeld brengen. Daarbij worden de scores ook omgezet in een vaardigheidsniveau en functioneringsniveau. Hiermee kunnen we zien hoe een leerling scoort ten opzichte van leeftijdsgenoten.  Om dat goed te kunnen zien heeft Cito de niveau-indicaties I t/m V ontwikkeld.  Deze score zegt dus niet of het voldoende of onvoldoende is, maar hoe de leerling scoort ten opzichte van het landelijk gemiddelde.

Digitaal toetsen

Leerling in beeld biedt de mogelijkheid om digitaal of op papier te toetsen. Wij hebben voor de nieuwe digitale toetsen gekozen, omdat deze adaptief zijn. Alle leerlingen maken eerst dezelfde startvragen en krijgen vervolgens vragen op hun eigen niveau. Dit geeft een nog scherper beeld van waar de leerling staat.  Het betekent echter wel, dat dit voor enkele kinderen extra lastig is geweest. Het niet kunnen onderstrepen in digitale opgaven, het gebruik van kladpapier en het invullen van een antwoord via het toetsenbord/beeldscherm zijn voor enkele leerlingen zeker lastig geweest. We zijn ervan overtuigd dat in de toekomst (als leerlingen hier meer aan gewend zijn) dit als vanzelfsprekend wordt ervaren en geen belemmeringen zal geven. Ook de technische storing bij Cito en de problemen met inloggen werkten niet bevorderend. Uiteraard houden we hier rekening mee. Onderzoek toont overigens aan dat er geen verschil in prestaties is te zien op scholen waar digitaal of op papier wordt getoetst.

Een kind is meer dan een score

Het is belangrijk om te weten dat de rapportage van een leerlingvolgsysteem geen volledig beeld van een kind geeft. Een kind is meer dan een score! Met Leerling in beeld krijgen we waardevolle inzichten over een leerling waarbij de focus vooral ligt op groei. We kijken niet alleen naar de scores!  Elke dag krijgen leerkrachten informatie over wat een leerling kan en wat hij nog moet leren. We kijken naar het dagelijks werk, de mogelijkheden van de leerling, zelfstandigheid, motivatie, werkhouding en de gemaakte methodetoetsen.

Omdat we met een nieuw leerlingvolgsysteem werken hebben we ervoor gekozen om nog één keer de grafieken vanuit Parnassys mee te geven. We gaan ons de komende periode verdiepen in de overzichten van Leerling in beeld en wellicht dat we in het vervolg die met u gaan delen. Uiteraard zullen we u dan middels een extra schrijven daar uitleg over geven.

Juf en meesterdag

Woensdag 22 februari organiseren we onze juf en meesterdag. Leerkrachten vieren dan gezamenlijk hun verjaardag. Voor invulling van de dag worden ouders via een Parrobericht geïnformeerd. We rekenen op een gezellige dag en wensen alle kinderen veel plezier!

Jaarthema Zuid-Amerika

Van 9 maart tot en met 6 april staat in alle groepen het jaarthema Zuid Amerika centraal. U bent van ons gewend dat we daar een leerzame en feestelijke activiteit van maken.  We willen de school weer aankleden in de sfeer van het thema en vragen voor de aankleding van de hal uw medewerking. We zijn op zoek naar spullen die bij dit thema passen en denken bijvoorbeeld een camouflagenet, groene doeken, kleden, knuffels, posters, vlaggen, (voetbal)kleding enz. enz. De spullen kunnen ingeleverd worden bij juf Lianne of bij juf Jacinta. Uiteraard krijgt u na het thema de spullen weer terug.

Schoolfotograaf

Vrijdag 31 maart komt de schoolfotograaf naar school. Het lijkt nog ver weg, maar wellicht al goed om de datum te noteren. Nadere informatie volgt tegen die tijd.

Belangrijke data

13 feb: Start rapportgesprekken

22 feb: Juf en meesterdag

25 feb: Voorjaarsvakantie