
Onze school voor jouw kind
Wij zijn een school waar iedereen wordt gehoord en gezien. Wij maken dus graag tijd voor een kennismakingsgesprek en rondleiding, met aandacht voor al je vragen.
Sociale veiligheid versterken
We willen dat ieder kind zich gehoord en gezien voelt en met plezier naar school gaat. Samen maken we er een fijne school van! KiVa (Fins voor ‘leuk’ of ‘fijn’) is een schoolbreed programma, gericht op het versterken van de sociale veiligheid. Het leert kinderen vaardigheden om op een positieve manier met elkaar om te gaan. Komt pesten toch voor, dan biedt het programma handvatten om pestgedrag aan te pakken en op te lossen.


Sociale vaardigheden ontwikkelen
Behalve van KiVa maken we gebruik van het programma Rots en Water, om een positieve ontwikkeling van sociale en emotionele competenties te bevorderen. ‘Rots’ staat voor kracht, weten wat je wilt en weten wat je kunt. ‘Water’ staat voor vriendschap en samenwerking. Startend vanuit lichamelijke oefeningen, gevolgd door korte gesprekjes, leren kinderen zichzelf en anderen beter kennen en ontwikkelen ze spelenderwijs sociale vaardigheden. Tijdens de lessen komen thema’s aan de orde als zelfvertrouwen, zelfbeheersing, rekening houden met elkaar en samenwerking.
Mindsettraining
Mindset staat voor de manier waarop je denkt over jezelf en in het bijzonder over je intelligentie en kwaliteiten. Hierbij maken we onderscheid tussen een vaste en groeimindset.
Kinderen met een groeimindset vinden nieuwe situaties nooit te moeilijk, zijn niet bang om fouten te maken en zien alles als een uitdaging. Kinderen met een vaste mindset zien vaak problemen, worden faalangstig en verliezen hun zelfvertrouwen. Om deze kinderen te helpen bij het ontwikkelen van een groeimindset bieden wij op De Zeester de mindsettraining aan.


Leerlingenzorg
Op De Zeester geloven we dat ieder kind uniek is. Elk kind heeft zijn eigen identiteit, talenten en tempo van leren. Sommige leerlingen pakken de stof snel op en zoeken extra uitdaging, terwijl anderen juist baat hebben bij meer uitleg, herhaling of ondersteuning.
Daarom stemmen we ons onderwijs af op wat het kind nodig heeft. We kijken zorgvuldig naar de mogelijkheden van elke leerling en bieden passende begeleiding. In nauwe samenwerking met ouders zorgen we ervoor dat ons onderwijs aansluit bij de ontwikkeling van het kind. Zo creëren we een veilige en stimulerende leeromgeving waarin ieder kind tot bloei kan komen.
Missie en visie
‘Basisschool De Zeester; een school in de wereld, de wereld in de school’
Ieder kind is anders. Op de Zeester vinden we dat je mag zijn wie je bent. Ieder kind heeft zijn eigen identiteit, zijn eigen mogelijkheden en eigen talenten. Deze visie vraagt om een aanpak op maat. Hier komen we met ons onderwijs aan tegemoet.
Onze kernwaarden zijn:
- Vertrouwen
- Verbinden
- Verkennen
Dit is waarin we geloven en wat we beloven
Op De Zeester geloven we dat ieder kind uniek is, met een eigen identiteit, talenten en mogelijkheden. Daarom vinden we het belangrijk dat kinderen mogen zijn wie ze zijn en stemmen we ons onderwijs hierop af. We bieden een aanpak op maat, zodat elk kind zich optimaal kan ontwikkelen.
Goed onderwijs is voor ons meer dan taal en rekenen. We zien het als onze opdracht om kinderen te vormen tot betrokken, veerkrachtige en nieuwsgierige wereldburgers. Kinderen die niet alleen verantwoordelijkheid nemen voor zichzelf, maar ook voor anderen en hun omgeving.
En verder…
Elk jaar behandelen we een ander werelddeel, zodat je kind na 8 schooljaren als volleerd ‘wereldburger’ van school gaat. Elk jaar ontdekken we een ander werelddeel: de kunst en cultuur, het dagelijks leven, flora en fauna en de bezienswaardigheden van dat werelddeel staan dan op de agenda. “Welkom in onze wereld, welkom op De Zeester!”


Klasse!Vergadering
Op De Zeester vinden we het belangrijk dat kinderen leren om samen te werken, verantwoordelijkheid te nemen en hun stem te laten horen. Daarom bieden wij vanaf groep 6 de Klasse!Vergadering aan: een krachtig instrument voor burgerschapsvorming.
Tijdens de Klasse!Vergadering leren leerlingen zelfstandig vergaderen, zonder tussenkomst van de leerkracht. Ze bespreken wat er speelt in de klas, nemen democratische besluiten en voeren deze samen uit. Zo ervaren ze hoe het is om écht invloed te hebben op hun (leer)omgeving.
Ons team
We zijn een hecht en professioneel team. We zijn enthousiast en werken op basis van wederzijds vertrouwen en respect met alle betrokkenen samen.
Onze uitgangspunten
Kinderen op De Zeester:
- gaan met plezier naar school en voelen zich veilig, omdat we werken vanuit vertrouwen;
- ontwikkelen zich optimaal en krijgen ruimte om hun talenten te ontdekken;
- worden gestimuleerd tot zelfstandig handelen en leren eigenaarschap te nemen;
- leren voor zichzelf op te komen én respectvol samen te werken;
- zijn uniek, en wij houden daar rekening mee in ons onderwijs;
- verdienen persoonlijke aandacht die bij hen past;
- hebben het recht om te zijn wie ze zijn, en krijgen de kans om samen met ons de wereld te verkennen.









